Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Monday, September 6, 2010

Habis Sudah Biskut Raya!

Cite biskut raya plak arini. Seblom aku kawin, tiap2 kali Hari Raya Aidilfitri umah aku mesti ada biskut raya yg dibuat sendiri oleh mak. Walaupun biskut raya mak aku tu x lah secantik biskut raya chef2 terkenal, tapi dari segi rase...bole lah. Tiap2 thn mak aku mesti buatnye sbb family aku mmg penggemar biskut raya terutama adik aku yg lelaki tu. Dia paling suke Tart Nenas. Lepas kuar dari oven...dia mesti nak rase. Sekali rase jer dekat 10 biji! Tu baru dia kata nak rase tau...belom dia kata nak makan biskut tu lagi! Lagi lah berbiji-biji! Ahahaha...bila teringat blk, kelakar. Sampai merajuk-rajuk la dia bila mak tegur dia mkn biskut byk seblom Raya. Hehehe....


Erm dan disebabkan itu jugak lah yg menguatkan semangat mak aku utk membuat biskut raya (Ye la...klu beli, x berbaloi. Kang seblom raya dh abis!) sebab kadang dh lepas 2,3 hari raya pn mak aku dok buat blk biskut raya sebab dh nk abis. Biasanye mak aku akan wat 6 jenis biskut raya (balang raya pn ada 6 je) tu x termasuk balang kerepek dan kek. Kalau kt kampung abah aku kt Sg. Besar, Sabak Bernam tu...lagi meriah biskut raya derang. Penuh meja! Hah, seblom ni aku penah cite asal keturunan sebelah mak aku kn? Abah aku pulak orang Banjar k. Korang penah dengar? Biase jawa yg fames kt Sabak Bernam tu kn? hahaha...ni Banjar tau!


Cik abg aku pulak lain. Dia & family x suke biskut raya. Biase mkn kerepek & kacang2 jer. Aku ni sbb dh biase kt umah ada biskut raya, so thn 1st & 2nd Raya kiteorg tu aku beli gak biskut. Bukan byk pun...biskut 4, kerepek 2 coz balang ada 6 biji. Hmmmmm....dah rumah x wat open house kn? Family aje yg dtg. Biskut raya lak...aku sowang je yg mkn. Sudahnye biskut tu dari Aidilfitri sampai ke Aidiladha x abis2! Akhir ke tong sampah jua...


Raya lepas2 tu aku tetap beli biskut raya tapi x byk 2 atau 3 jenis je. Tetap ada jugak yg ke tong sampah. Thn ni aku beli 3 jenis biskut dan kerepek. Aku pun dh tau dh...yg cik abg klu dia mkn pun, yg jenis2 crunchy. So, kuih tart dan yg seangkatan dgnnye mmg dia x sentuh.


Khamis & Jumaat baru ni dpt la biskut2 raya yg aku oder tu... Aku pun ape lagi, kasi test kt Muqrie & Rania dulu. Ada 2 jenis tu yg mmg derang suke sgt. Biskut Suji Salju & Biskut W/meal with Raisin. Cik abg pun suke yg Suji Salju tu sbb rase dia x mcm biskut suji biase tapi ada rase crunchy. Muqrie & Rania pun dh mcm adik aku (Pak Ngah derang)...berkali-kali test biskut. Cik abg lak, sekali ngappp 3 biji. Aku? haruslah lebih. Hehehe... So, dalam 4 hari ni jer...biskut2 tu dh smpai ke paras yg paling dasar! Habis sudah biskut raya tahun ni...


* Biskut yg satu lagi tu akan aku bagi ke mak aku. Tahun ni 1st time mak aku x wat biskut Raya. Katanye anak2 yg 3 org ni dh besar...xde org dh nk perabihkn kt umah. Aku di Putrajaya, adik aku yg lelaki di Ipoh & adik pompuan yg bongsu di UiTM, SA.





8 comments:

Ezzah said...

alahhh...dah habis ke kuih raya? nnt izah beraya nk makan pe? ehehehehe....

nk kak jue buat nasi beriyani la! ahahahah :P

JUE said...

Ezzah : Xpe2...biskut raya akan ku cari ganti tapi di Mydin sajo. Huhuhu...

Nasi beriyani???????? Gulp! Biar betul....apsal x soh k.jue bakar lemang je kt balkoni? hehehe..

SyidaGorjes said...

i lap u tat nenas. kita bole abiskan 25biji dalam masa kurang dari 4jam.muahahahaaa

fatenton said...

lain kali, lepas dah siap letak dlm balang terus letak dlm peti besi.. hohohohoo

happy raya kak jue.. maaf zahir batin ye :)

JUE said...

SyidaGorjes : Biar betul!!!! Ahahaha...klu ada contest mkn tat paling cepat, bole join nih. Kompem menang.

* x wat teka-teka lagi ker? =)

JUE said...

Faten, ni x sempat boh dlm balang lagi dh abisssss. huhuhu...

Sama la kita, selamat menyambut hari lebaran, maaf zahir & batin utk faten. :)

*Bila mau update blog?

eMMe said...

kuih beli kat Mydin???aduyaiii...sedap ke? hihihii...beli la kuih saya lagi kak...hahahaha

JUE said...

eMMe : Ish... K.jue penah beli tau..tapi satu je. Sedap jugak. Cuma dh x igt dh brand ape! =)

*Kuih emmi mmg sedap...tapi bajet ke kuih raya mahal dh x de la me. Beli yg murah jer...mau kasi diskaun, boleh? hehehe...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails