Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Friday, January 29, 2010

Sebulan Muqrie di Taska

Well, arini hampir sebulan dah aku anta Muqrie kat Taska (before-before ni anta umah pengasuh n umah mak mertua). Ermm bagi aku...ok la! Rasenye mmg bagus anta Muqrie kat taska sebab Muqrie pn umur dah 2 tahun setengah so bole la dia blajar berdikari n berkawan ngan budak-budak yg lebih kuang sebaya dia (kalau x keje dia...asik nak buli adik jer. Tolak adik la..baling prmainan kt adik la..pukul adik la..dah tu bukan adik jer yg kena buli, aku ngan babah dia pn kena buli skali! ~ sakit jugak kita ni kalau dia pukul). Bila marah, dia mengamuk! So, dah anak sendiri kan? terima jer la...

Bila dia dok kt taska ni...byk jugak la perubahan dia. Dia lebih berdikari! Mase 1st day aku anta dia tu...balik tu aku mandikan dia lagi skali (sbb dah comot lepas makan). Pastu bila nak pakaikan baju dia, dia nak pakai sendiri. Seblom ni mmg dia ada nak try pakai sendiri tapi mesti tersangkut bila nk masukkan tangan ke lengan baju...bila dh x bole tu, dia mesti nangis! Sudahnye aku gak yg pakai kan baju dia...jimat mase kan? Byk lagi keje mama ni nak wat lepas tu nak oiii...Tapi, kali ni..dia telah berjaya pakai baju n seluar tido dia sendiri! Pastu dia siap bole senyum senyum lagi! (sonok la tu...hehe) For me? I' so proud of u my dear.... :D

Tu baru satu, ada lagi...lebih kuang semggu lepas tu. Lepas mandi gak. Dia punye berkeras ngan aku nak gak pegang towel dia. Aku cakap la...
"Muqrie, kena lap badan dulu! Biar mama lapkan."
Pastu dia nak jugak...nak jugak pegang towel. Aku pun mengalah...amik la nak. Harap-harap x terjatuh la sebab licin...Then, dia amik towel terus dia lap kepala dia ngan badan sume....pastu terus gi kat towel rack - sidai towel dia! Wow...un'sangka'reble! Sonok nye mama tengok Muqrie....ni mesti blajar kat taska nih. Seblom ni x penah dia wat camtu.

Lepas tu ada lagi perkara yang dia wat....lepas makan pulak. Muqrie ni kat umah...suke makan sendiri. Kalau aku suap pun, dlm 2 3 suap camtu jer...pastu dia mesti nk mkn sendiri - x pe la...janji dia makan kn? Walaupun lepas tu...mama yg kena kemaskan nasi yg tumpah-tumpah tu! (betambahhhh lagi satu keje kt umah...)Huhu....Ok, sambung blk cite tadi. Lepas Muqrie dh sudah makan tu...terus jer dia bawak mangkuk dia gi kat dapur - buang sisa-sisa nasi yg x abis tu dlm tong sampah! Owh...kagumnye mama! Selama ni mama rase Muqrie ni kecik je lagi. Sume benda still mama yg kena uruskan. Kalau Muqrie wat pun...just buang pampers dlm tong sampah kn? Hmmmm....rupe-rupe nye anak mama ni dh besar... =)

Itu Muqrie bila kat umah...bila kat taska? Aku selalu la tanye ngan cikgu-cikgu dia...camne Muqrie kt taska. Ada x dia usik-usik kawan dia ker...klu dlm kelas dia camne? Alhamdullilah...jwpan ckgu-ckgu dia memang menyenangkan hati (aku selalu tanye nagn ckgu-ckgu yg berlainan)
Kata ckgu-ckgu dia :
"Muqrie ni bijak...kalau ajar cepat tangkap" - Iyer??? :D
"Muqrie ok...dia suke bercakap" - Memang pun....
"Muqrie good boy!" - wah...pandainye anak mama ni berlakon kt scholl. kt umah still buli adik lagi. hehe...
"Muqrie makan byk...cuma dia x suke sayur" - hehe...dia cume suke sayur kacang jer ckgu.
"Muqrie dh pandai eja ayam...cuba eja? A...." - Muqrie jawap...y.a.m! Ayam!

Hehe...itu la kisah Muqrie.

6 comments:

Qastalani® said...

salam

anta muqrie kat putrajaya presint bape?

bape rm ye? nanee duduk putrajaya dulu kot> nk anta qz nnt

JUE said...

hah? nanee nk dok p'jaya lak ke? transfer cni eh...? Sonok nye! hehe...
K.ana anta muqrie kt taska blok dpn umh jer...presint 14. biasanye klu baya QZ RM250. bila dh umor 2 thn baru RM200.

eMMe said...

oh kak ana ku....anak sulung kan, dah tunjuk tanggungjawab, hehehe....tak nak nyusahkan mak ayah dia, gitula....

Emy Amir said...

wahh...bagus kan!ok aper, muqrie learn a lot already..hikhikhik...pandai muqrie! ;)

JUE said...

eMMe - harap2 Muqrie bole jd cth yg baik utk adik2 dia...amin.


Emy Amir - betul tu emy...byk benda yg Muqrie blajar. Mak Jue pn x sangka Muqrie bole wat sume tu. ;)

Anonymous said...

Salam..

Boleh sy tahu puan hantar anak puan ke taska presint 14 yang mana?saya pun sedang mencari taska yang sesuai untuk anak saya. Saya duduk di P14b. Puan di P14 mana?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails